С*ка, бл*ть! Det er blevet forbudt at ’bande’ i Rusland – igen

I anledningen af det russiske valg bringer vi to artikler om sprog i Rusland – den ene om enorm sproglig diversitet, den anden om absurd sproglig censur. 

I 2014 trådte en lov i kraft i Rusland, der forbyder brugen af mat – anstødelige eller vulgære ord – ved offentlig optræden (fx i film, i teater og ved koncerter). Begrundelsen var, at brugen af ”ucensurerede ord” bryder med sprogets normer. Men hvem definerer egentlig normerne – og er sproget noget, der kan tæmmes?

Ordet mat kommer af det russiske ord for mor, matj, og når det bruges til at beskrive anstødelige ord, er det fordi fornærmelser mod mødre er noget af det værste, man kan forestille sig. Tænk bare på ”din mor”-jokes – men gang dem så med tusind. Mat-ord regnes for noget af det groveste og mest forargelige, man overhovedet kan sige, og især ældre, veluddannede russere forbinder ordene med skumle, ubehagelige gangstertyper. At beskrive dem som ’bandeord’ er ikke helt præcist, for selvom der findes nok mat-ord til flere ordbogsbind er det, de betegner, ret begrænset: De handler om sex og kønsdele. Blandt de mest almindelige mat-ord er khui (’pik’), bljadj (’luder’) og pizda (’fisse’).

Trods den forargelse, mat skaber, er der en meget lang og nærmest stolt tradition for at bruge ordene på russisk. De nævnes ofte som en slags folkeeje, og flere af de største russiske forfattere – bl.a. Pushjkin, Lermontov og Solsjenitsyn – brugte mat i deres værker. Mat har dog aldrig været ukontroversielt, og sagt lidt populært er traditionen for at forbyde det næsten lige så lang, som traditionen for at bruge det. I det 16. århundrede kunne man blive straffet med stokkeprygl for at bruge mat. I Sovjettiden var brugen af mat forbudt ved lov; der blev skrevet en afhandling om mat ved Skt. Petersborgs Universitet i Sovjettiden, men forsvaret af afhandlingen var hemmeligt, og tilhørere skulle have en særlig tilladelse for at komme ind. Så kom perestrojka, og ordet var frit – men siden 2014 har mat altså igen været forbudt, og brud på loven giver bødestraf.

I forbindelse med valget er debatten om mat til gengæld blusset op igen. Den kontroversielle politiker Vladimir Zhirinovskij overfusede i en nylig TV-debat en kvindelig politiker – Ksenija Sobchak – og kaldte hende bl.a. en ’idiot’, ’det sorteste snavs’ og ’en kvinde fra gaden’. Sobchak fik nok, greb et glas vand og smed indholdet i hovedet på Zhirinovskij. Som svar kaldte han hende en ’bljadj’ (’luder’). Reaktionen i både studiet og offentligheden var fortørnelse – ”man må ikke bruge mat,” sagde værten irettesættende. Men samtidig spørger folk, om et forbud mod mat overhovedet giver mening. De bliver jo tydeligvis brugt alligevel, selv af politikere, og går man en tur ned ad strøget i Skt. Petersborg hører man mat alle vegne, og ikke kun blandt skumle typer. Også unge og veluddannede, mænd som kvinder, bruger mat.

Hvad dette viser med al tydelighed er, at sprogbrug ikke er noget, man kan bestemme ovenfra – og det er dets ’normer’ heller ikke. De opstår, fastholdes og ændres gennem sprogbrug, ikke gennem lovgivning. Blandt russiske sprogbrugere regnes mat som frastødende, krænkende og vulgært, men samtidig er der mange, der ikke har noget problem med at bruge det til fx at gøre deres sprog mere ekspressivt – og sådan kan forskellige normer sameksistere.

Mat har overlevet stokkeprygl og flere omgange af censur, men det er aldrig forsvundet i glemslen – i Sovjettiden kendte alle til mat og udfyldte selv de censurerede huller i bøger og film. Måske fører den nye debat til, at mat igen bliver straffrit at bruge, og måske vil det i fremtiden igen blive forbudt, men en ting er sikkert: Der skal meget mere end censur til at tæmme sprog, og mat kommer ikke til at forsvinde foreløbigt!

Coverbillede: Zherinovskij i TV-debat på kanalen Rossija 1, d. 28. februar 2018.

Se Ksenia Sobchak smide vand i hovedet på Vladimir Zhirinovskij, hvorefter han kalder hende for en bljatj: https://www.youtube.com/watch?v=pWC9lJLmum8

En kommentar til “С*ка, бл*ть! Det er blevet forbudt at ’bande’ i Rusland – igen

Skriv en kommentar