Hvordan skriver man opgaver på universitetet?

Svedige håndflader. Bankende hjerte. Stigende panik i takt med at afleveringsfristen nærmer sig. Febrilske fingre på tasterne. Den lange nat før afleveringsdagen flankeret af kaffe – sort som natten.

Måske kender du følelsen?

Mine første semestre på universitetet bar præg af en usikkerhed om, hvilke krav der blev stillet til skriftligt arbejde. Jeg brød mit hoved med indhold, form og formuleringer. Ingen havde defineret, hvad det vil sige at lave videnskabeligt arbejde og skrive akademisk.

På et tidspunkt fik jeg knækket koden til den akademiske skriftlighed, men det har ikke stoppet med at nage mig. Derfor viede jeg mit speciale til at undersøge emnet. Jeg interviewede 14 nye universitetsstuderende og talte med forskellige undervisere, og det viste sig, at min oplevelse langt fra var særegen. Der er tale om et reelt problem.

Intentionen med mit speciale blev at foreslå en løsning på problemet. For at give de nye studerende den bedste start bør de kende til akademisk skriftlighed, allerede inden de starter på universitetet. Altså er det (dansk)lærerne på de gymnasiale uddannelsers opgave at introducere eleverne for den videnskabelige genre og lære dem at skrive akademisk.

Et kig i læreplanerne for dansk på stx, htx og hhx viser endda at akademisk skriftlighed er en af de kompetencer, eleverne skal have erhvervet sig, når de får huen på. Dette faktum gør det yderligere problematisk, at de nye universitetsstuderende mangler kendskab til den akademiske skriftlighed. Research på området viste at der pt. ikke findes et undervisningsmateriale om akademisk skriftlighed til de gymnasiale uddannelser, så det blev mit speciales mål at udarbejde et anvendeligt og relevant undervisningsmateriale.

Jeg udvalgte de emner, jeg fandt relevante for at lære at skrive akademisk, og materialet tog form. Materialet fik fem kapitler: 1) Introduktion til den videnskabelige genre og akademisk skriftlighed, 2) Struktur, 3) Argumentation, 4) Det videnskabelige sprog og 5) Formalia: referencer og layout.

Inspireret af teori om læringsstile (at elever lærer (bedst) på forskellige måder) blev materialets indhold en kombination af teori, eksempler og øvelser. Alle eksempler er fra opgaver skrevet af universitetsstuderende, og øvelserne udfordrer eleven til at anvende den nyligt lærte teori i praksis. Til sammen gør det eleven i stand til at skrive akademisk.

Her kan du se et eksempel på en øvelse fra materialet, som aktiverer eleven til at reflektere over, hvad der gør en undersøgelse videnskabelig fx problemformuleringen og diskutere det med sin sidemakker. Øvelsen sætter fokus på noget af det, eleven skal kunne, og gør det tydeligt og håndgribeligt for eleven, så hun kan bruge det lærte i praksis.

Øvelse: Tal med din sidemakker om, hvad en god problemformulering er. Kender du andre videnskabelige kendetegn, karakteristika og kriterier end en problemformulering? Tal med din sidemakker om det, og skriv de kendetegn, I kan komme i tanke om ned på et stykke papir.

Andre øvelser opfordrer eleven til at forholde sig til eksemplerne, som er uddrag fra universitetsopgaver og på den baggrund diskutere, hvad der gør fx en indledning god og dårlig. Det giver eleven et fint udgangspunkt til selv at konstruere eksempelvis en indledning. Du kan se de omtalte eksempler og øvelsen her:

Øvelse: Tal med din sidemakker om, hvad der er godt og dårligt ved uddragene

Det undervisningsmateriale, jeg har udviklet, er på ingen måde raketvidenskab. Det tilbyder nogle simple redskaber og giver eleverne nogle kompetencer, som de kan drage fordel af i deres videre uddannelsessammenhæng.

Min undersøgelse har bekræftet, at emnet i høj grad er relevant. Forhåbentlig kan andre også se værdi i det undervisningsmateriale, jeg har udarbejdet. Uanset hvad sætter min undersøgelse fokus på en problematik, som bør løses på en eller anden måde. Mit undervisningsmateriale er et bud på en løsning.

SaveSave

SaveSave

10 kommentarer til “Hvordan skriver man opgaver på universitetet?

  1. Spændende læsning! Det lyder til at være et meget brugbart produkt i flere sammenhænge. Har du sendt det rundt til nogle uddannelsesinstitutioner eller måske AUs StuDIY? Det kunne være interessante at høre, hvordan det vil blive modtaget i praksis. :)

    • Mange tak, Martin!
      Nej, det har jeg faktisk ikke. Jeg har slet ikke tænkt på de muligheder du nævner, men dem vil jeg helt sikkert overveje. Jeg har netværk, jeg har planer om at bruge, men hvis ikke det giver noget er dine bud gode.

    • Tak, Nicholas. Ja, det kan du faktisk på issuu. Hvis du søger på “akademisk skriftlighed” kommer den frem.

      • Tak for hintet. Har været inde og kigge på det, og jeg synes, det ser rigtig godt ud. Reflektionsøvelserne er rigtig velvalgte og præsenteret på en overskuelig måde. Jeg synes faktisk selv, jeg manglede sådan noget sammenhængende materiale i et letforståeligt sprog og med gode eksempler, da jeg skulle undervise nogle BA-studerende sidste år. Jeg vil lige dele det med mine kolleger, der arbejder dansklektorer rundt omkring i verden.

        Jeg ved ikke, om du har gjort dig nogle tanker om det, men jeg tror, det kunne være en god idé at tillade download af materialet, medmindre du overvejer at få det udgivet og ikke bare vil give det væk gratis (hvilket selvfølgelig også ville være helt fair).

        • Tusind tak for dine rosende ord! Jeg har været meget i tvivl om, om jeg skulle fjerne materialet fra issuu igen, og jeg overvejede det igen, nu hvor du spurgte efter det. Jeg har nemlig overvejet en del at bruge mine forlagskontakter til at forsøge at få en version af materialet udgivet. Jeg tænker, at jeg vil holde det for mig selv lidt endnu og se, om jeg kan have held med et udgivelsessamarbejde. Hvis ikke vil jeg selvfølgelig gerne dele det med dem, der kan have glæde af materialet :)

          • Det kan jeg godt forstå. Du kan måske også overveje at lade det første kapitel ligge online som en slags reklame – evt. med en besked om, at du gerne ser folk skrive til dig, hvis de godt kunne tænke sig, at det fulde materiale udkom. Måske kunne det hjælpe med at overbevise et forlag om, at de burde udgive det, hvis du havde fået mange af sådanne tilkendegivelser.

  2. Nøj, hvor ville jeg gerne læse materialet! – men det popper ikke op på isuuu? Har du mulighed for at maile det?

    • Hej Mie. Tak for din interesse. Jeg har valgt at fjerne materialet fra issuu igen, fordi jeg vil forsøge at udgive det. Beklager forvirringen!

Skriv en kommentar