Anmeldelse af [ˈjysg], Inger Schoonderbeek Hansen

[ˈjysg] er skrevet af Inger Schoonderbeek Hansen, der er ansat som forsker ved Aarhus Universitet, Peter Skautrup Centret for Jysk Dialektforskning. Forfatteren er født i 1970 i Bergen op Zoom, Nederland og har siden 1995 været bosat i Danmark.

[ˈjysg] er nummer 100 i serien af Tænkepauser, den er på 60 sider og formår på fornemste vis at komme rundt om jydernes sprog på en både kærlig og indsigtsfuld måde. På side 54 udråber Inger Schoonderbeek Hansen sig selv som jyde, og det med rette. Bogen emmer af kærlighed til jyder og jysk sprog på hver eneste side. Læs den, og bliv forvisset om, at både Inger Schoonderbeek Hansen, Jylland og jysk har noget særligt at byde på.

Jenle solopgang
Sommer 2021. En solOPgang fra Jenle i Salling.

[ˈjysg] er skrevet med sans for at bruge fortælleteknikkens virkemidler. Bogen indledes med, at vi møder Søren Vester, hans have og hans levende sprog. Helt befriende slipper vi for at skulle høre om, at jyder ikke siger ret meget, at de putter med deres sprog, og at de altid underdriver alting. Søren taler meget, han gør det gerne, og han taler jævnligt vestjysk – også på tv. Så fik vi lige den på plads. Senere i bogen kommer der flere eksempler på, at jyder taler jysk, og at det også sker, når det gælder påtrængende udfordringer i dagens samfund. Bogen afslører, at der endda findes unge jyder anno 2022, der skriver sange på jysk, synger på jysk og har stor succes med at gøre begge dele for publikum i alle aldre. Tak for det.

[ˈjysg] veksler på en fin måde mellem disse scener med genkendelige mennesker, hvoraf nogle er fra Inger Schoonderbeek Hansens egen familie, fortællinger om jyder, Inger Schoonderbeek Hansen kender, og så længere faktaafsnit, hvor vi får en velafbalanceret indsigt i det jyske tungemåls mange krinkelkroge. Inger Schoonderbeek Hansen når langt omkring. Alle, der interesserer sig for jysk, jyder og Jylland får masser af godbidder om især sprogets historie, udvikling og status i dag. Dialekterne er ikke døde. Heller ikke selv om der synes at være en del københavnske dialektforskere, der gerne vil have det budskab bragt til torvs igen og igen.

[ˈjysg] er en komprimeret bog om jyderne og deres spejl – deres sprog. Den er velskrevet, godt komponeret og fuld af viden, som mange vil kunne få glæde af. Min anbefaling skal være, at alle elever i folkeskolens udskoling og ikke mindst deres lærere læser bogen og gennemgår de mange fine eksempler, bogen har på begrænsninger, som dagligt toner frem og gør livet sværere for os alle sammen, fordi vores sprogsyn er så snævert. Børn, unge mennesker og deres lærere vil kunne få god forskningsbaseret viden og muligvis også en mere positiv tilgang til hinanden ved at læse Inger Schoonderbeek Hansens [ˈjysg].

thumbnail MichaelEjstrup Foto MartinDamKristensen
Forfatteren til boganmeldelsen af [ˈjysg] Michael Ejstrup
Har du lyst til mere jysk om jysk, kan du med fordel lytte til Søren Hein fra Aarhus i Som man siger – i Aaaarhus #11 (podbean.com).